WIELKI GOŚCINIEC LITEWSKI

next arrow
Slider

RAJD SZLAKIEM WIELKIEGO GOŚCINCA LITEWSKIEGO

Rajd Wielkim Gościńcem Litewskim,  w 150. rocznicę urodzin Marszałka Józefa Piłsudskiego odbył się w dniach 19 -21 maja 2017r. Grupa śmiałków wyruszyła 19 maja z Sulejówka, aby dotrzeć do Wilna, po drodze zwiedzając punkty na Szlaku WGL.

Posilając się sucharami Marszałka przygotowanymi przez Cukiernię Babeczki grupa wyruszyła z Sulejówka. Na trakcie uczestnicy mogli wzmocnić się Dębską Kawą Żołędziówką – w Gościńcu Goździejewskim (Gm. Dębe Wielkie). Podróżujących ugościł również Zamek w Liwie, gdzie dyrektor muzeum opowiedział o eksponatach i odwiedzającej Zamek Żółtej Damie. W Węgrowie bazylika i magiczne lustro Twardowskiego. Zgodnie z tradycjami Gościńca zajechaliśmy do Zajazdu w Miedznie, gdzie zajrzeliśmy również do Sanktuarium Maryjnego. W zajeździe czekał na nas poczęstunek, a przy tunelu w podziemiach, nasi śmiałkowie chcieli podjąć próbę odnalezienia skarbu królowej Bony. Jednak chcąc zobaczyć jak najwięcej ruszyliśmy dalej do Sokołowa Podlaskiego. Tam na terenie Starej Cukrowni czekały na nas zabytkowe auta. Każdy mógł zasiąść za kierownicą np. kultowego już „Malucha”. Głodni kolejnych wrażeń i również spragnieni smaków Podlasia ruszyliśmy do Drohiczyna na obiad. Tam w Restauracji Zamkowej spróbowaliśmy lokalnej kuchni a także zwiedziliśmy Muzeum Kajaków i Starych Motocykli. Na zakończenie dnia weszliśmy na Górę Zamkową, aby podziwiać piękny widok na rzekę Bug. Po całym dniu wrażeń i smaków na szlaku, ruszyliśmy do Augustowa, aby nabrać sił przed podróżą do Wilna. 20 maja zwiedzanie rozpoczęliśmy od cmentarza na Rossie, aby uwieńczyć naszą podróż w 150. rocznicę urodzin Marszałka złożyliśmy znicze przy grobie „Matki i Syna”. Zwiedzanie starego miasta, Ostrej Bramy i wielu miejsc związanych z polską kulturą i historią. Nasz spacer odbywał się przy dźwiękach muzyki Festiwalu Grajków Ulicznych.

Miejsca które odwiedziliśmy i historie, które usłyszeliśmy np.: pomnik Barbary Radziwiłłówny w Wilnie i Węgrów z lustrem Twardowskiego, który wywoływał ducha ukochanej Barbary na życzenie króla. Pałac – gdzie Ogiński gościł Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w Sokołowie Podlaskim i miejsce, gdzie mieszkał w Wilnie, a wreszcie Marszałek, który łączy nasz trakt od Sulejówka do Wilna pokazują, że Wielki Gościniec Litewski to nie kreska na mapie, ale szlak, który faktycznie łączył i łączy do dziś. Podróż szlakiem to wspaniała przygoda.